Monday, December 2, 2019

UVOD Essays - , Term Papers, Research Papers

UVOD Jean-Francois Lyotard je bio vodeci francuski filozof i knjizevni kriticar. Rodjen je 10. kolovoza 1924. u Versaillesu (sto govori o njegovoj imucnosti i iz kakve obitelji potjece), a umro 21. travnja 1998. Vrlo je znacajan po svojem ustrojstvu postmodernizma nakon 1970. Bio je suosnivac Internacionalnog fakulteta filozofije zajedno s Jacquesom Derridom, Francoisom Chateletom i Gillesom Deleuzeom. Zasto spominjem njega? Zato sto je on autor knjige koju sam s uzivanjem citala, a koja se naziva ,Augustinova ispovijest." Vjerujem da je svatko od nas cuo za sv. Augustina i kako je velik covjek on bio. Ovo iznimno posthumno djelo bavi se Augustinovim Ispovijestima, jednim od kanonskih tekstova svjetske knjizevnosti. Lyotardova interpretacija Augustina usto predstavlja i konacan pregled cjelokupnog filozofskog pothvata, filozofova duboka razmisljanja o samim temeljima filozofije. Njegov se tekst usredotocuje na ono sto smatra sredisnjom Augustinovom ispovijescu: na priznanje apriorne zakasnjelosti, teskoce da se ne bude od ovoga svijeta, a da se istodobno zivi u njemu. Jean-Francois Lyotard nije uspio dovrsiti ,Augustinovu ispovijest" zbog smrti, ali ono sto sam procitala zaista je vrijedno citanja te stavlja covjeka, htio on ili ne htio, u neke druge sfere i dimenzije gdje je jednostavno primoran razmisljati o svojoj biti i postavljati si pitanje: ,Koja je moja svrha na Zemlji?" O tome ce biti rijeci u sljedecim retcima. RAZRADA Augustin (Aurelius Augustinus, 354. - 430.), krscanski filozof, teolog i knjizevnik, jedan je od najznamenitijih latinskih crkvenih otaca i ucitelja. Rodjen je u sjevernoj Africi gdje je i proveo najveci dio zivota. Augustin je stekao zamjerno klasicno retorsko obrazovanje te sve do svog obracenja predaje retoriku u rodnoj Tagasti, Kartagi, Rimu i Milanu. Kad je u 33. godini nakon prilicno lakoumne mladosti i duhovnih kolebanja presao na krscanstvo, vraca se u Afriku, gdje zivi isposnickim zivotom, zaredjuje se i umire kao biskup u Hiponu. Ispovijesti je napisao 10 godina nakon obracenja. Svojevrsna su lirska autobiografija Augustinova od rodjenja do pokrstavanja, a ujedno i hvalospjev Gospodu koji mu je na tom putu sazrijevanja pomogao. Donosim jednu njegovu ispovijest kako biste mogli potpuno biti u ovom tekstu, tj. kako biste razumjeli sve sto nam je Augustin ostavio, a potom to Lyotard okupio. Osvrt na opaku mladost Hocu da se podsjetim na prosle svoje sramote i putene pokvarenosti duse svoje, ne zato sto bi ih ljubio, nego da uzljubim tebe, Boze moj. Iz ljubavi prema tvojoj ljubavi cinim to, dozivajuci u pamet svoje preopake putove u gorcini svoga sjecanja, da mi ti postanes sladak, slasti neprijevarna, slasti sretna i sigurna, ti koji si sabrao razderane dijelove moga bica kad sam se od tebe jedinoga okrenuo i iscezao u tisucu ispraznosti. Raspaljivao sam se nekoc u mladosti da se nasitim pakla. Osmjelih se i podviljah u prevrtljivim i mracnim ljubavima; nestade moje ljepote i postadoh ti trulez u ocima tvojim, dok sam se svidjao sebi i zelio se svidjati ocima ljudskim. Djelo koje sam procitala zapocinje njegovim citatom: ,Tijelo svojom tezinom tezi k svome mjestu. Ali tezina ne poteze samo prema dolje, nego prema svome mjestu. Vatra tezi uvis, kamen prema dolje. Moja je tezina moja ljubav, ona me nosi kamo god sam nosen. Tvojim se darom zapaljujemo i podizemo; raspaljujemo se i idemo." Augustin preko Lyotarda progovara ovako: ,Zvao si me i vikao, probio si moju gluhocu, zabljesnuo si, sijevnuo i rastjerao moju sljepocu, prosuo si miomiris, a ja sam ga upio pa uzdisem za tobom, okusio sam ga pa gladujem i zedjam, dotakao si me i ja gorim za mirom tvojim." Tako usred svoje desete knjige, cujemo ga kako se tuzi, dok on za sebe kaze kako uzdise, nastavlja sa svojim jadikovkama, ispricava se, prigovara si da kasni, da nikad ne stize na vrijeme na razgovor s Bogom. ,Kasno sam te uzljubio, ljepoto tako stara i tako nova, kasno sam te uzljubio! A eto, ti si bio u meni, a ja izvan sebe. Ondje sam te trazio nasrcuci na ta lijepa bica koja si stvorio, a ja rugoba. Ti si bio sa mnom, a ja nisam bio s tobom. Mene su daleko od tebe drzale one stvari koje ne bi postojale kad ne bi bile u tebi.Tako ljubavnik uzdisuci nadrazuje petora usta zene, nadima joj samoglasnike uha, oka, nosa i jezika i kozu sto sisti. A sada je

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.